Jongeren stimuleren gezond te eten

Hoe verwerken kinderen en adolescenten overredende boodschappen over voeding?

Ghb1

Gezien het groeiende aantal mensen met obesitas en de veelheid aan reclame voor junkfood is het belangrijk om te weten wat de meest effectieve manier is om gezond eten te promoten. Onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoeken hoe jongeren visuele boodschappen over voeding verwerken en de psychologische mechanismes die daaraan ten grondslag liggen. En ze kijken naar de gevolgen die deze boodschappen hebben op hun aandacht, emoties en gedrag. Welk type beelden hebben het meeste effect? En welke onderdelen van deze beelden trekken de meeste aandacht?

De onderzoekers gebruiken een eye-tracker om te meten waar de ogen van de proefpersonen op gericht zijn.

Iedereen tussen de 8 en 18 kan meedoen.

NB: Vooraf en tijdens deze studie was dit onderzoek getiteld: ‘Het verwerken van positieve reclame’. De onderzoekers hebben bewust niet vooraf expliciet gemaakt dat het ging om de vraag hoe kinderen gestimuleerd kunnen worden gezonder te eten, om de deelnemers zo onbevooroordeeld mogelijk te houden.

Deze keer met deelname van:

Radboud Universiteit

Dit onderzoek is afgerond

Onderzoek uitgevoerd: Zomervakantie in NEMO Science Museum.

Er deden 291 proefpersonen mee aan het onderzoek. Wij danken alle deelnemers.

De onderzoekers

Nieuws van Science Live