Aan wie geef jij de pet van de moeder van het vriendje van Noah?

Hoe goed kunnen kinderen een zin zoals hierboven begrijpen? Dat gaan wetenschappers onderzoeken in Science Live.

Droste-effect%20met%20apple%20computer

Hier zie je een beeldscherm met daarop een achtergrond van precies hetzelfde plaatje. En nog een keer hetzelfde plaatje en nog een keer. Het is dus een plaatje in een plaatje in een plaatje en dat blijft zich herhalen. In taal kunnen dit soort herhalingen ook voorkomen. En die herhalingen in taal zijn heel handig. Dan hoef je niet namelijk niet elke keer een nieuw systeem te gebruiken voor een zin, maar kan je, net als op het plaatje hierboven, steeds hetzelfde opnieuw doen.

Een voorbeeld van zo’n herhaling in taal is: ‘Dit is de pet van de moeder van het vriendje van Noah’. De vraag is of kinderen dit soort herhalingen al goed kunnen begrijpen en wat ze doen als ze dat niet kunnen. Aan wie geven ze dan ‘de pet van de moeder van het vriendje van Noah’? Misschien maken ze de zin wel korter, door een deel weg te halen. Dan maken ze er bijvoorbeeld ‘de pet van het vriendje van Noah’ van, of ‘de pet van de moeder van Noah’, of misschien zelfs wel ‘de pet van Noah’.

Wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en de University of Massachusetts Amherst onderzoeken de fascinerende en complexe wereld van herhalingen in taal door middel van een leuke game. Verwerken kinderen zulke herhalingen op een andere manier dan volwassenen? En zo ja, zijn hier patronen in te ontdekken?

Dit onderzoek is geschikt voor iedereen vanaf 3 jaar oud. Doe mee met de hele familie!

Deze keer met deelname van:

Rijksuniversiteit Groningen
The University of Massachusetts Amherst

Dit onderzoek wordt uitgevoerd van:

  • 28 april 2018 – 13 mei 2018

Word proefpersoon bij dit leuke onderzoek. Kom naar NEMO Science Museum.

De onderzoekers

Nieuws van Science Live