Hoe doe je 1001 dingen tegelijk?

Even televisie kijken, even oma bellen, even gamen, oh ja je wilde ook nog gaan voetballen met de buurjongen. Er zijn zoveel leuke dingen om te doen, dat je soms heel graag meerdere dingen tegelijk probeert te doen. Kan jij 1001 dingen tegelijk?

Brain%20wheels%20multitasking

Dit is niet alleen zo voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Ze lezen de krant, sturen nog even een mailtje naar het werk en ze helpen je met je huiswerk. We doen allemaal wel eens 1001 dingen tegelijk, maar hoe doen we dat eigenlijk?

Om meer te weten te komen over hoe kinderen en volwassen multitasken, deed het Onderzoekscentrum Jeugd en Media tijdens de zomervakantie van 2014 onderzoek onder bezoekers van Science Center NEMO.

Resultaten

In totaal deden 872 mensen mee aan onze twee multitasking onderzoeken. In het eerste onderzoek werden mensen ingedeeld in twee groepen. Één groep moest multitasken – zij speelden een spel terwijl er tegelijkertijd een tekenfilm in beeld was. De andere groep speelde het spel zonder tekenfilm. In het tweede onderzoek oefenden deelnemers op de computer voor een taak. Als zij vonden dat ze genoeg geoefend hadden, mochten ze iets anders doen op de computer, zoals een spel spelen, nieuwsberichten lezen of een video bekijken.

De resultaten van het eerste onderzoek laten zien dat zowel kinderen als volwassenen beter zijn in het spel Memory wanneer zij niet worden afgeleid door een tekenfilm. De helft van de volwassenen gaf aan dat zij liever Memory spelen zonder afleiding. Slechts een kwart van de kinderen speelt het liefst Memory zonder tekenfilm. Verder konden deelnemers die moesten multitasken zich daarna even goed focussen op een andere taak als deelnemers die daarvoor niet moesten multitasken. Hieruit blijkt dat multitasken niet vermoeiend is.

Het tweede onderzoek liet zien dat volwassenen denken dat zij vaker multitasken in het dagelijks leven. Tijdens de computer-taak bleek echter dat kinderen juist vaker wisselden tussen de verschillende tabbladen dan volwassenen. Ook wisselden jongens iets vaker tussen de tabbladen dan meisjes. Het lijkt er dus op dat kinderen iets sneller zijn afgeleid dan volwassenen wanneer zij de kans hebben en de ruimte krijgen om te mulitasken.

Hoe nu verder? Op dit moment zijn wij bezig met een vervolgonderzoek naar de gevolgen van media multitasking voor de schoolprestaties van jongeren.

Een uitgebreid overzicht van de onderzoeksresultaten van het onderzoek in NEMO kan je downloaden via de link in de rechterkolom.

Voor meer informatie over onderzoek binnen het Onderzoekscentrum Jeugd en Media, kijk hier

Deze keer met deelname van:

Universiteit van Amsterdam
Afdeling Communicatiewetenschap, Onderzoekscentrum Jeugd en Media

Al 898 deelnemers

Dit onderzoek wordt uitgevoerd van:

  • 5 juli 2014 – 27 juli 2014

Word proefpersoon bij dit leuke onderzoek. Kom naar NEMO Science Museum.

De onderzoekers

Nieuws van Science Live