Kun je een computer leren om Super Mario te spelen?

Kunstmatige intelligentie is een dankbaar onderwerp van Hollywood-films, waar een intelligente machine of robot dingen even goed of zelfs beter kan dan de mens. Op dit moment zijn machines die een zekere mate van intelligentie vertonen geprogrammeerd om dingen te doen door middel van vele vooraf gegeven instructies, wat een erg bewerkelijke procedure is. De vraag is: kan het eenvoudiger?

Cover%20photosupermario

De verwachting is dat we in de toekomst machines nieuwe vaardigheden kunnen leren. Bijvoorbeeld, door er op een natuurlijke manier interactie mee te hebben. Je zou als voorbeeld het trainen van een hond kunnen nemen. Wat zou je doen als je wilt dat je hond iets doet, zoals gaan zitten, of het oppakken van een bal? De natuurlijke manier is om hem een beloning, zoals voedsel, te geven wanneer de hond de juiste dingen doet. En als hij het niet doet… geen beloning (en je zou hem zelfs kunnen bestraffen).

Stel je nu voor dat je op een vergelijkbare manier een computer zou willen leren om nieuwe dingen te doen. Je zou de computer kunnen leren om spelletjes te spelen, je huis schoon te maken, of zelfs de was te doen zoals je dat zelf altijd doet. Dat is een grote onderzoeksuitdaging voor informatici die manieren zoeken waarop mens en computer in de toekomst met elkaar om kunnen gaan.

Vanaf eind juli doen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Technische Universiteit Delft een experiment in Science Center NEMO om na te gaan wat de beste manieren zijn om intelligente machines les te geven. De taak die ze proberen de computer te leren is hoe Super Mario te spelen.

Wat de deelnemer in het experiment doet is kijken naar het spel van de computer en hierna beslissen of de actie van Mario goed of slecht is. Denk je dat het een goede actie is? Geef dan positieve feedback. Als je denkt dat het een slechte actie is, geef dan negatieve feedback. Als de actie heel goed is, kan je zelfs je goedkeuring sterker maken. Als je denkt dat de actie van Mario verschrikkelijk slecht is, kan je op dezelfde manier je afkeuring versterken. Elke keer als de computer feedback krijgt leert hij een beetje en zo speelt hij steeds beter en beter.

Wat de onderzoekers willen weten is hoe effectief deze manier van lesgeven is en hoe het effectiever kan. Hoe meer mensen meedoen, hoe beter de resultaten. Dus doe mee en leer een computer om Super Mario te spelen!

Deze keer met deelname van:

Universiteit van Amsterdam
Technische Universiteit Delft

Al 130 deelnemers

Dit onderzoek wordt uitgevoerd van:

  • 28 juli 2014 – 10 augustus 2014

Word proefpersoon bij dit leuke onderzoek. Kom naar Science Center NEMO.

De onderzoekers

Nieuws van Science Live