Slim boodschappen doen? Test je hersenen in de virtuele supermarkt!

Al vele jaren worden cognitieve functies (zoals geheugen, aandacht of taal) gemeten met schriftelijke tests waarbij je bijvoorbeeld woorden moet onthouden of plaatjes moet natekenen. Maar je gebruikt je cognitieve functies in situaties die veel complexer en dynamischer zijn, zoals bijvoorbeeld in de klas of op het werk. Je kunt je misschien voorstellen dat de prestaties op schriftelijke tests moeilijk kunnen voorspellen hoe jouw cognitieve functies in het dagelijks leven zijn.

Kaft%20nemo%20-%20vrouw

Virtual reality (VR) kan ons hierbij helpen. VR is een technologie die een driedimensionale omgeving creëert waarin je om je heen kunt kijken, kunt navigeren en interacteren. Voor dit onderzoek is een virtuele supermarkt ontwikkeld, die jouw cognitieve functies kan meten. Boodschappen doen is iets wat iedereen vaak doet. Jij hebt zelf waarschijnlijk ook wel eens boodschappen gedaan. Heb je wel eens stil gestaan bij alle vaardigheden die bij het boodschappen doen nodig zijn? Je moet bijvoorbeeld onthouden wat je wilt kopen, je moet producten zoeken en je moet niet teveel afgeleid raken door andere producten en andere mensen.

Tijdens de herfstvakantie onderzoeken wetenschappers van het UMC Utrecht Hersencentrum de relatie tussen de boodschappentest in de virtuele supermarkt en de schriftelijke test.

Wil je ook een keer boodschappen doen in een virtuele supermarkt?
Bezoek NEMO Science Museum in de herfstvakantie en doe mee!

Deze keer met deelname van:

UMC Utrecht Hersencentrum
Georgia Institute of Technology

Dit onderzoek is afgerond

Onderzoek uitgevoerd: Herfstvakantie 2016 in NEMO Science Museum.

Er deden 284 proefpersonen mee aan het onderzoek. Wij danken alle deelnemers.

De onderzoekers

Nieuws van Science Live