Virtuele vliegen vangen: hoe succesvol ben jij?

“Je hebt het heel goed gedaan!” Dat hebben we allemaal wel eens tegen iemand gezegd, terwijl dat niet helemaal waar was. Waarschijnlijk om iemand te motiveren. Het is inderdaad aangetoond dat je het meest gemotiveerd bent wanneer succes en uitdaging met elkaar in balans zijn. Maar wat doet succes eigenlijk met leren?

Kaft%20flyexperiment

Bijna honderd jaar geleden liet de psycholoog Skinner zien dat duiven moeilijke trucs kunnen leren door hen op slimme momenten voor hun gedrag te belonen met lekkere zaden. Skinner noemde dit beloningsschema’s.

Ook hersenonderzoek laat zien dat succes heel belangrijk is voor leren. Hersencellen die samen voor een beloonde actie zorgen, zullen sterkere verbindingen vormen dan hersencellen die betrokken zijn bij een actie die niet beloond werd. Het onderzoek naar de invloed van beloning op het aanleren van bewegingen staat echter nog in de kinderschoenen.

Tijdens de voorjaarsvakantie 2016 in NEMO onderzoeken wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universität Hamburg en de Radboud Universiteit Nijmegen in Science Live hoe beloningsschema’s motorisch leren en motivatie beïnvloeden. Zo kunnen ze ontdekken wanneer het een slim idee is iemand een extra schouderklopje te geven.

Resultaten

In het virtuele vliegen spel moest je leren 10 centimeter naast de vlieg te mikken om punten te scoren. De resultaten laten zien dat je dit niet kunt leren wanneer je alleen te zien krijgt of je de vlieg geraakt hebt. Om te leren moet je ook kunnen zien waar je hand precies geëindigd is.

Daarnaast lieten de resultaten zien dat het fijn is om veel punten te scoren: proefpersonen in een groep die we veel punten lieten scoren vonden het virtuele vliegen spel leuker dan proefpersonen in de groepen die we gemiddeld of weinig punten lieten scoren. Toch kan je maar beter zuinig zijn met beloning: proefpersonen in de groep waaraan veel punten gegeven werd, leerden veel minder dan proefpersonen in de groepen waaraan minder punten gegeven werden. Dit verandert niet met leeftijd: zowel kinderen als volwassenen vonden het spel het leukst – maar leerden het minst – wanneer zij in de groep ingedeeld waren die veel punten scoorde.

Verschillen tussen kinderen en volwassenen werden pas duidelijk toen we motivatie en leren vergeleken tussen een groep die willekeurige beloning kreeg en een groep die beloond werd voor pogingen die daadwerkelijk beter waren dan de vorige poging om de vlieg te raken. Kinderen en leerden minder wanneer zij willekeurige beloning kregen dan wanneer zij prestatie-afhankelijke beloning kregen, terwijl dit voor volwassenen niet zo was.

Extra schouderklopjes kun je dus het beste met mate geven en alleen wanneer iemand echt goed gepresteerd heeft.

Zie ook een leuk filmpje over dit onderzoek.

Deze keer met deelname van:

Vrije Universiteit Amsterdam
Universität Hamburg
Radboud Universiteit Nijmegen

Dit onderzoek is afgerond

Onderzoek uitgevoerd: Voorjaarsvakantie 2016 in NEMO Science Museum.

Er deden 701 proefpersonen mee aan het onderzoek. Wij danken alle deelnemers.

De onderzoekers

Nieuws van Science Live